Mitä kiinnikkeen kanta kertoo?
13.04.2021

Mitä kiinnikkeen kanta kertoo?

Kiinnikkeen käyttökohteen mukaisella valinnalla voidaan säästä kustannuksissa. Jos käyttökohteeseen käy lujuudeltaan alhaisempi kiinnike, on järkevää valita silloin alhaisemmalla lujuudella oleva kiinnike. Lujuutta määritettäessä, on syytä tehdä lujuuslaskelmat venymä- ja leikkaavan voimien määrittämiseksi liitoksessa ja kiinnikkeessä. Näiden laskutoimitusten tekemiseen on saatavilla ohjelmia ja taulukoita, joista voi olla apua. Vaativimpiin kohteisiin tekniset suunnittelutoimistot auttavat määrittämään oikeat lujuudet ruuviliitoksille.

Huoltokorjausten yhteydessä yleensä vaihdetaan ruuvikiinnikkeet uusiin. Silloin on tärkeää ymmärtää ruuvikiinnikkeestä löytyvä informaatio ja noudattaa sitä. Vanhemmissa laitteissa ruuveissa ei ole välttämättä merkintöjä, joita tulkita tai merkinnät ovat voineet kulua pois tai ruuvikiinnike on ruosteinen ja siitä ei enää saa selkää informaatiota. Esimerkiksi ajoneuvojen alusta rakenteissa monesti ruuvikiinnike on ajan kuluessa kulunut ja merkinnät eivät ole enää nähtävissä. Tässä muutamia asioita, jotka tulee huomioida kuusioruuvikiinnikkeissä.
Head of the bolt

Tuumakierre UNF ja UNC.
Kuvassa vasemmalla ovat tuuma-kierteiset pultit UNF ja UNC. Kannan merkintä JDF on tehtaan merkintä. Kolme viivaa sisäkehältä ulospäin kertovat ruuvikiinnikkeen kovuuden, joka tässä tapauksessa on Gr.5. Millikierteisessä tämä kovuus vastaa 8.8 lujuutta, kansankielessä kasi-kova. Vastaavasti jos sisäkehältä ulospäin olisi kannassa kuusi viivaa, olisi kiinnike Gr.8 luja, millikierteisen lujuudessa vastaava lujuus on ~10-luja. Yleisin markkinoilla oleva lujuus on Gr.5.

Millikierre.
Kuvassa keskellä ovat millikierteiset ruostumattomat kuusioruuvit. Kuvassa ylempi kohokuvio on tehtaan logo. A4 tarkoittaa haponkestävää materiaalia ja -80 materiaalin lujuutta, joka on noin kahdeksan-lujaa. Alempi ruuvi merkintä CM on tehtaan merkintä. A2 tarkoittaa ruostumatonta terästä ja -70 ruuvimateriaalin lujuutta, joka on noin seitsemän-lujaa.
Oikeassa reunassa ovat millikierteiset kuusioruuvit. Ylempi on 10.9 luja ja alempi 8.8 luja. CLEFF ja VIBO ovat tehtaan merkit. Lujuuksiltaan kansankielellä ylempi on kymppi-luja alempi kahdeksan-luja. Kymppi-lujat ruuvikiinnikkeet ovat yleensä pinnoittamattomia. Sinkittynä kymmpi-luja ruuvikiinnike menettää osan lujuudestaan, koska ruuvikiinnikeisiin tehdään vetyhaurauden poisto, tämä tapahtuu vain jos luja ruuvikiinnike kiiltosinkitään tai passivoidaan. Mikäli luja ruuvikiinnike esim. sinkkihiutale pinnoitetaan, ei vetyhaurauden poistoa tarvitse tehdä ja siten ruuvikiinnike säilyttää standardi lujuutensa.

Käyttö.
Sääntönä voidaan pitää, jos vaihdat ruuvikiinnikkeen huollon yhteydessä, vaihda se aina alkuperäisen ruuvikiinnikkeen mukaan samanlaiseen.
Ajoneuvojen jarrulaitteissa, jarrusatulat ja jarrulevyt, käytetään yleensä min 10-lujia ruuvikiinnikkeitä. Jotkin kevyemmät ajoneuvot saattavat käyttää 8-lujia ruuvikiinnikkeitä. Jarrulevyjen ruuvikiinnikkeitä, esim. moottoripyörät ja mopot, ei saa vaihtaa heikompilaatuisiin, lujuudeltaan heikompiin ruuvikiinnikkeisiin. Varsinkin kaksipyöräisissä, joissa jarrulevyt ovat hyvin esillä ja jarrulevyn ruuvikiinnikkeet, törmää usein siihen että ruuvikiinnikkeet halutaan vaihtaa ruostumattomiin ruuvikiinnikkeisiin, jotta ne eivät ruostuisi. Kuitenkin ruostumaton tai haponkestävä ruuvikiinnike ovat liian heikkoja lujuudeltaan tällaiseen kohteeseen (lujuus A2-70 tai A4-80 versus teräs-ruuvikiinnike10.9). Pahimmassa tapauksessa voivat ruuvikiinnikkeet pettää ja aiheuttaa vakavan onnettomuuden.

Kuusioruuvien kantamerkinnät tuumakoon ruuvikiinnikkeissä.

KUUSIORUUVIEN MERKINNAT

Siirry "Materiaalipankki"-sivulle